على الزوجة اللي هيا أنجبت بعد ست شهور فيرفض عمر بن الخطاب الإجابة وإقامة الحد عليها لأنها أنجبت بعد ست شهور بينما المتعارف عليه تسع شهور ويلجأ لعلي بن أبي طالب فعلي بن أبي طالب يفكر في الأمر ويقولهم لأ استنوا الست ما يقمش عليها الحد. إحنا عندنا والوالدات يرضعن يعني أربعة وعشرين شهروإذا إحنا بنتكلم عن وفصامه في ثلاثون شهرا يبقى إحنا بنتكلم يبقى في ست شهور وفي أربعة وعشرين شهر إذن التفكير فرض واللجوء لمن يمتلك الفكر أيضا فرض .
إحنا هنا الأزمة أول حاجة فين إحنا مع الأسف الشديد أمة تعشق نقل الأفكار خلينا نعترف عشان طول مااحنا مش عارفين نشخص محدشهيعالج إحنا نحترف نقل الأفكار وليس إنتاج الأفكار. نقل الأفكار يحافظ على هوية الأمة لكن إنتاج الأفكار ينقل الأمة إلى منطقة أفضل. إحنا أمة بتتحرك بس ورا يعني إيه بس ورا. يعني بتصلي الجمعة كام مرة أثناء خطبة الجمعة، هتسمعي حاجة عجيبة أوي. الخطبة بتكلمك عن ماضي، ثم حاضر، ثم يوم القيامة، نادرا ما بيكلمكخطيب عن المستقبل، جاي بياخدك من المستقبل مباشرة إلى الموت إلى ما بعد الموت. طيب وإحنا بكرة وبعد بكرة وولادنا وإسلامنا والمسلمين اللي جاي واللي جاي، واللي جاي حيعملوا إيه. ما بتكلمنيش عن المستقبل فديما الولاد يطلعوا من المسجد. احنا بنقول الكلام ده مش نقد للأئمة لأ. هو توضيح بس عند منطقة مهمة جدا فلازم الإمام وهو على المنبر يتكلم عن الماضي ياخد منه الدفعه، ويتكلم عن الحاضر لأن دي أقوى منطقة لينا ويتكلم عن المستقبل حنروحلهإزاي .
وعايزين منه إيه.
بالظبط كده فلو مقدرش يوازن بين التلات أزمنة دول مش هنعرف نعمل أي حاجة.