عطيل – المشهد الثالث- ص11

عطيل – المشهد الثالث- ص11

عطيل - المشهد الثالث- ص11

مونتانو عطيل، إن إصاباتي بالغة وخطيرة، يستطيع ملازمك إياجو أن يخبرك بما حدث. لابد أن أكف عن الكلام لأنه يتعبني، أنا لم اخطئ في شيء على الإطلاق. إلا إذا كان من الخطأ أن أدافع عن نفسي عندما هوجمت.

عطيل حسناً. لقد بدأت أفقد أعصابي، أقسم لكم إن لم يخبرني أحدكم ما الذي حدث، فلأجعلنكم تندمون أشد الندم. أخبروني كيف بدأ هذا الشجار ومن السبب في اندلاعه، أياً كان من فعل هذا، حتى لو كان أخي بن أبي وأمي، فلن يعنيني شأنه بعد اليوم.
فنحن ها قد جنبنا حرباً، ولم يلتقط أي منا أنفاسه بعد، وأنتم هنا تتقاتلون في وقت يتوجب عليكم فيه أن تقوموا بنوبة الحراسة. أنا لا أصدق ما أرى. من بدأ هذا الشجار يا إياجو؟
مونتانو أعلم أنك مقرب من كاسيو، ولكن إن وقفت إلى جانبه على حساب الحقيقة، فإنك لا تصلح لأن تكون رجلاً عسكرياً يا إياجو.
MONTANO OTHELLO , I’ve been seriously hurt. Your officer IAGO can tell you what happened. r should save my breath, since it hurts to talk. I didn’t do anything wrong that I know of, unless it was a sin to defend myself when someone attacked me.
OTHELLO All right, now I’m starting to lose my cool.
By God, if you don’t tell me what happened you’ll all suffer. Tell me how this fight began, who started it. Whoever is guilty, even if he were my twin brother, I swear I’m through with him. We’re in a town that’s just avoided a war, everyone’s still on edge, and you’re getting into private fights while you’re supposed to be on guard duty? That’s unbelievably bad. Iago, who started it?
MONTANO I know you’re close to CASSIO, but if you diverge from the truth in any way, you’re’ not a true soldier.

m2pack.biz