صناعة-التطرف و د .أسامة الأزهري – الفقرة 16 من أصل 19

العاشر الأحداشر، سلميان فاضل الكاتب الروائي الكبير توفى في إبريل اللي فات أظن عن حوالي 86 سنة وكتابه ده مطبوع حتى في مكتبة الأسرة عمالقة المسلمين في العلوم التطبيقية.

فلأ ده لازم لما تصحح طبعًا طبعًا ده وهم كبير علشان بس يبقى عندنا دقة في التشخيص علشان نعرف الإشكال بدأ عندنا من أمتى منين؟ الإشكال في الحقيقة من أن كل مؤسسات التعليم في مصر فقدت التمويل اللي يكفل لها الاتساع والتمدد وابتكار الأبحاث وتوفير متطلبات البحث العلمي للقرن العاشر الهجري فما بعد وكمان فضلنا نمشي بالمد الذاتي كده وبالقصور الذاتي إلى خواتيم العاشر، نروح بأه للقرن الأحداشر.

طيب إذن إحنا العقل هو أمانه العقل هو رسالة لماذا حُرم استخدامه لدينا؟

تحريم استخدام العقل دي حاجة يعني أمتى أقدر ألاقيها موجودة تحريم استخدام العقل؟ فين تحريم استخدام العقل؟ إلا على أيد جماعات التطرف اللي بدأت تحتكر الحقيقة لنفسها وتحرم العلوم العقلية اللي الأزهر بيدرسها عبر تاريخه إلى اليوم وتحرم العلوم التجريبية اللي الأزهر بيدرسها في تاريخه إلى اليوم، ده أحنا لاقينا الشيخ أحمد الدمنهوري شيخ الأزهر المتوفى سنة 1100 هجري ده دارس 30 علم منها التشريح ومنها الفلك بمعطيات زمنه بسقف المعرفي اللي فزمنه أنا وعيت الدنيا على أستاذته في الأزهر منها التشريح ومنها الفلك من معطيات زمنه بالسقف المعرفي في زمنه.

أنا وعيت الدنيا على أيد أساتذتنا في الأزهر مثلاً وكان أستاذي الجليل اللي درس لي في الفرقة الأولى من كلية أصول الدين الأستاذ الدكتور جميل محمد أبو العلا نائب رئيس جامعة الأزهر في ذلك الوقت وأنا لسه كنت في سنة أولى كلية، أنا ما زال في ودني إلى الآن

m2pack.biz