أنت مين؟ الحلقة الثانية – الفقرة 17 من أصل 19

أنت مين؟ الحلقة الثانية  – الفقرة 17 من أصل 19

أنت مين 2 الفقرة 17
أنت مين 2 الفقرة 17

هو في الحقيقة كله أذاي درجة الأذى قد أيه؟ على حسب بقى أنا ناوية أوصل لحد فين في الدور ده، نفس بقى دور الجاني ممكن الجاني يكون أذاه في المحيط الصغير بتاعه في بيته ممكن أذاه يكون على مدى أوسع.

أ/ نشوى: بلطة أو هتلر.

د/ محمد طه: بالظبط حياكه الأدوار دي حاجه في منتهى الصعوبة في منتهى الأذى، وللأسف في منتهى الانتشار، موجودة كتير.

أ/ نشوى: ما بين المظلومة وما بين العنف أو القهر، فبتبقى تتأرجح شخصية البني آدم، ده ياخدنا لجزئية تانية اللي هي، طب الخلاصة بقى طب أنا عايز أبقى سوي أنا عايز بلاش سوي لأن السوي أووي ده مفيش صح، الكمال لله.

د/ محمد طه: أنا فين من عملية السوي، السوي أووي ده مفيش.

أ/ نشوى: أنا عايز أبقى إنسان طبيعي يبقى فاهم فيا جزء ممكن عنيف أحيانًا أو جزء ضحية أو جزء منقذ أحياًنا أنا عايز أعيش طبيعي أنا عايز أدخل وأخرج من حالة لحالة لهدوء من غير ما أزعج نفسي ولا أزعج اللي حواليا، أنا المفروض عليا أعمل أيه وخصوصًا لو الأب والأم والبيئة والمدرسة اللي ممكن تخليني شبه سوي؟

د/ محمد طه: طيب هو في حاجات كتير أولها يعني خاصة لو فات بقى اللي حضرتك بتقولي عليه ده، أولها الوعي النفسي إن أنا بقى واعي أن فين دلوقتي أعرف أنا واقف رجليا فين عشان أعرف أتحرك في أي أتجاه، اللي يساعدني على ده الوعي وأنا مؤمن ومصدق جدًا أن أكتر حاجه أحنا محتاجينها دلوقتي مصر محتاجها دلوقتي والشعب المصري محتاج الوعي.

أ/ نشوى: قلبًا وقالبًا.

د/ محمد طه: الوعي النفسي، الوعي الديني، الوعي الثقافي

m2pack.biz