مكتب الناظر1من اصل5

مكتب الناظر1من اصل5

مكتب الناظر1من اصل5 (2)
مكتب الناظر1من اصل5 (2)

اتجه «ميلانوفيا» إلي مكتب ناظر المدرسة، وبدأ يسأله عن سبب جواب الاستدعاء الذي تم إرساله مع الطالب محمد. . أخبره المدير أن مُدرِّس اللغة العربية اشتكي منه وقال إن محمد قال لزملائه في الفصل لفظًا ما. . لفظًا لا يليق بطالب في عمره ولا يليق بالمدرسة. . وبناءً علي ذلك تم إرسال استدعاء ولي الأمر، ولكن لا أحد يهتم ويأتي مع الطالب؛ لذلك أخرجناه من المدرسة علي أن يعود برفقة وليّ أمره!!

لا شك أن ميلانوفيا تعجب بعض الشيء نظرًا للفظ الذي سمعه، ولكن التعجب لم يكن بسبب سماعه لهذا اللفظ ولكن الغريب أن تخرج هذه الكلمة من طفل في عمر محمد، طفل بريء لا يعرف ما يقوله ولا يعي ذلك. . ولولا أن «ميلانوفيا» يعلم أهله وعاش معهم ويعرف تربيتهم حق المعرفة لكان وضع الخطأ في رقبةالأهل. . ولكن سريعًا رد «ميلانوفيا»  علي مُدير المدرسة:

– أنا مش هجادل مع حضرتك وأنفي الخطأ عن محمد، بس هل الطفل ده في عمره يسمح بطرده من المدرسة؟ ده إنت حتي ما استنتش لآخر اليوم الدراسي، ما فكرتش إنه ممكن ما يرجعش البيت من خوفه ويحصلّه حاجة؟ إنت شايف إنك كده بتعالج المشكلة؟

– المدرسة عملت اللي عليها وأرسلت استدعاء ولي أمر وماحدِّش اهتم فالطبيعي نحرمه من الدخول.

– طب حضرتك فكرت تسأل هو ليه ما جابش والده؟

متهيألي لو كنت عملت كده كنت هتعرف إن البيت كان بيمر بظروف صعبة إمبارح وكنا طول اليوم مع جده المريض في المستشفي وبالتالي ما عرفش يقول لوالده، متهيألي حضرتك محتاج تعيد النظر في بعض الأمور، مش مفروض دي وزارة التربية والتعليم؟ فمافيش مانع تقعد مع الطفل وتفهمه غلطه وتسمعه، ومش بكلمك كَمدير لكن بكلمك كأب ومسئول. . فكُلنا راعٍ ومسئول عن رعيته. . وانت دلوقتي راعي هنا. .

– هو حضرتك جاي عشان تحاسبني؟

– مش عيب إننا نتحاسب. .

m2pack.biz