مكتب الناظر5من اصل5

مكتب الناظر5من اصل5

مكتب الناظر5من اصل5
مكتب الناظر5من اصل5

مع إني بشوف إن المراحل المرحلة الإعدادية مهمة أوي، هي اللي بيبتدي فيها الطالب يحدد هو عايز إيه ويرسم مستقبله. . بس للأسف عندنا قلة خدمات وإمكانيات كالعادة، ولو كان عندنا إمكانيات الغَرب كان زمانّا في مكان تاني خالص.

– الأوضاع والإمكانيات! الأوضاع والإمكانيات! أنا زهقت من كتر ما سمعت الكلمة دي. . ولما انتوا عارفين كل السلبيات كويس ليه ساكتين؟!

– عشان في حاجة اسمها أمر واقع. . ده واقعنا ومش هقدر لا أنا ولا إنت نغير الكون لوحدنا. . الموضوع محتاج تغيير وعقول ناضجة وفكر وثقافة. . ومش هنقدر نعمل ده لوحدنا. .

صمت «ميلانوفيا» لثوانٍ وقال في سرِّه: دائمًا تكون الإمكانيات ضعيفة هنا. . وجدت ذلك في الصحة والمواصلات والتعليم وكل شيء عايشته منذ لحظتي الأولي هنا في كوكب الأرض وحتي الآن. . ولكن يجب أن يعلم كل سُكَّان هذا الكوكب أن التغيير لا يأتي هكذا. . يأتي التغيير إذا بدأ كل منهم بنفسه دون النظر إلي غيره. . لابُد أن يبدأوا بأنفسهم هذه المرة. . كيف أُخبرهم بذلك. . ولكن سأحاول فععل ذلك، وأظن أنهم سيتقبلون، وأنا رأيت اليوم بنفسي المُدير كيف استجاب لنصائحي ووعدني أنه سيُعيد النظر في كثيرٍ من الأمور ويحاول إصلاح الكثير من الأشياء

m2pack.biz