ما تبقاش تابع لحد – الفقرة 15 من أصل 17

ممكن يكون سبب من استعداد الاستهواء عند بعض الناس  لكن كمان غياب الوعي والمعرفة كمان جزء مهم جدا من الاستعداد للاستهواء بمعني أني مش عارف تاريخي أيه؟ أنا معرفش أنا عيلتي مين؟ أنا معرفش أنا جايه الحياة أعمل أيه؟  يعني التاريخ عنصر الماضي موجود عندي برسوخ بكل ما فيه من معاناة حتى من مشكلات تم حلها ولا المستقبل قدام عنيا موجود بقوة أنا مخطط له ولا الحاضر لا أنا واعي له. أزاي أخلق الوعي ده؟ الوعي بالماضي والحاضر والمستقبل كمان؟

الدكتور: كلام حضرتك صح ولكن للأسف أحنا تجاوزنا مرحلة أن أحنا يبقي عندنا قدوة بمعني أن دا كان أمر مقبول قبل 10 .أو 15 سنة فاتوا قبل السوشيال ميديا ما تنتشر يهذا الشكل كنا بنطالب أن الأب أو الأم  يكونوا قدوة لأولادهم. دلوقتي غير كافي أنك تكون قدوة . وأحنا خارجين من الجيش يقولك أنت قدوة حسنة يعني أية قدوة حسنة؟ يعني  مبتعملش حاجة غلط وبتعمل حاجة صح.هذا الأمر أصبح غير كافي ونطالب الأباء والأمهات أن يكونوا شخص  مولهم لأولاده مش قدوة . بمعني أن لم تملك مهارة الإلهام زي ما حضرتك قولتي في الفاصل.أنك كنتي بتزرعي شيء من المسئولية في الابن إذن المسئولية الكاملة اقتضت الحرية الكاملة وخد بالك أن أبنك بشكل كامل  بس أنا بديك المسئولية بشكل كامل. لو أستغلين الحرية دي غلط هسحب منك المسئولية خالص. دا الإلهام اللي أحنا بند هوله ودا الوعي.

يعني أيه وعي؟ أن أنا يبقي عندي ما وراء المعرفة كل الأطفال عارفة الصح من الخطأ. الحيوانات عارفة  لو حضرتك قاعدة بتأكلي وجات قطة جنبك وأديتها أكللك تقعد مستكينة وتأكل لو خطفت الأكل

m2pack.biz