ما تبقاش تابع لحد – الفقرة 16 من أصل 17

تجري تأكله بعيد عارفة أنها عملت حاجة غلط.إذن الفهم والمعرفة موجودين لكن الوعي مش موجود. غياب الوعي في نطاق التربية يعمل مشكلة كبيرة أوي أزاي؟ أنك لو عندك واحد تطرف بقي نشاذ  التربية لأسرة فيها عدد من الأفراد زي السنفونية  لو في  واحد شاذ منها لازم النشاذ ده تقصيه ليه؟ عشان ميأثرش علي الباقيين. طيب لو مقصتهوش  حصل آفة من آفات وهي الظلم في التربية. حضرتك أم وأب سويت ما بين ولادك أنت راجل ظالم. يا دكتور أحنا دايما نسمع الناس تقول المساواة  ما بين الأولاد ما بين أسس التربية السليمة  لا يافندم . مساواتك ما  بين الكويس من ولادك وما بين اللي مش كويس ظلم بتخلي الكويس يبطل يبقي كويس والوحش بيبقي وحش أكتر. وتتحول أنت بالتدريج إلي شخص مازوخيتتلذذ أن الوحش مبيسمعش كلامك .

المذيعة: طيب دكتور لأن الوقت بيخلص قدامي دقيقة  أيه الكلمة اللي حضرتك تختم بيها الكلام عن الاستهواء وتبقي نصيحة للشباب اللي يسمعونا دلوقتي والأهالي كمان؟

الدكتور: أن منجحتش في أي حاجة في حياتك أنجح في انك تربي زرعه كويسة الزرعة دي أنك تربي ولد أو بنت  وخليهم غير قابلين  للاستهواء لما يكون عندهم هوية”الهوية” دي ملهاش علاقة بأنت مين ولا عملت لأبنك أية  ليها علاقة بأنك زرعت فحي أبنك أية ليها علاقه بأنك حسسته أنه راجل مش مجرد ذكر ليها علاقة أنك جوا نطاق الأسرة مخلتش حد يجئ عليه  مخلتش ظالم يتجبر الوعي اللي أنت بتعمله في أسرتك المكونة من 3أو 4 أفراد هو دا اللي أبنك يعيشه بره أبنك مش يخرج بره جناحك ويروح لحد يلعب بدماغه ويستهويه خصوصا لو كان من الشخصية السمعية

m2pack.biz